Design in Antwerpen

Station Antwerpen - puur design

 3 juni 1836 was voor Antwerpen een memorabele dag. Die dag werd station Antwerpen het eindpunt van de spoorlijn tussen Mechelen en Antwerpen centrum. De naam was bijzonder origineel "station Antwerpen" of voor de anderstaligen "station Anvers".



Toen het spoor werd verlengd, zo rond 1840, kwamen ook de andere namen voor de verschillende stations aan die lijn. Zo kreeg je Antwerpen - Dokken en Stapelplaatsen en Antwerpen - Borgerhout erbij. Dit om verwarring te voorkomen met het eigenlijke eerste station Antwerpen. Ter gelegenheid van de treinverbinding met Nederland werd het houten "station Antwerpen" vervangen door een nieuw en groter gebouw. 

Hernieuwde functie Station Antwerpen

In 1873 werd station Antwerpen opnieuw het eindpunt van een lijn. Speciaal voor de verbinding met Nederland en het station Antwerpen - Dokken en Stapelplaatsen werd een verhoogd ringspoor om Antwerpen heen gelegd. In 1905 toen het nieuwe design stationsgebouw opnieuw geopend werd, veranderde de naam naar Antwerpen Centraal.

Het derde, huidige stationsgebouw bestaat uit een stalen perronoverkapping en een stenen stationsgebouw. De overkapping is 43 meter hoog. Dit is tegenwoordig niet meer nodig maar destijds wel. De rook van de stoomlocomotieven moest opgevangen kunnen worden. Het station biedt plaats aan 10 eindpunten. Het stationsgebouw is gebouwd in de eclectische stijl, een combinatie van stijlen uit vervlogen tijden. De ontwerper van het station, Louis Delacenserie, liet zich qua design inspireren door het oude stationsgebouw in Luzern in combinatie met het Pantheon in Rome. Het hoogste punt van het stationsgebouw, 75 meter, is een grote koepel. 

Ook binnen vinden we design elementen

Wist u dat binnen, direct bereikbaar vanaf de perrons twee grote hoge eetzalen zijn ingericht? Dat aan de stadskant deze eetzaal overdadig gedecoreerd is met spiegels en bladgoud? Na de renovatie van 1980 is deze eetzaal ingericht als bar - restautrant en heet Le Royal. De zaal aan de andere kant, de kant van de dierentuin, doet dienst als personeelskantine en is soberder ingericht. Er bestaan al jaren plannen om deze zaal om te bouwen tot congrescentrum. Er is echter nog geen financiering gevonden. De grote voorzaal, ook wel cathedraal genoemd, met de schitterende marmeren vloer, wordt vaak gebruikt voor evenementen. 

Een design trainstation - wereld erfgoed

Newsweek, het Amerikaanse weekbald, plaatste dit schitterende station in 2009 bij de wereldtop. De Amerikanen hebben talloze stations bezocht en kwamen tot de conclusie dat station Anwerpen op de 4e plek op de wereldranglijst van mooiste stations hoorde. In 2014 werd het tot het mooiste station ter wereld uitgeroepen. 
 

Copyright © 2009 - 2019 LDB Sales B.V.